Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy

Rok utworzenia 1991
Powierzchnia 19370,90 ha
Położenie Roztocze / Roztocze Zachodnie, Roztocze Środkowe; Wyżyna Lubelska / Wyniosłość Giełczewska, Padół Zamojski
Jednostka odpowiedzialna Oddział Zamiejscowy w Zamościu

Ścieżki dydaktyczne

Ścieżka przyrodniczo - historyczna „Szczebrzeszyn - Kawęczynek” (znaki czerwone, długość 12 km)

Początek ścieżki znajduje się w centrum Szczebrzeszyna – idziemy ul. Sądową do ul. Cmentarnej – następnie polami dochodzimy do Lasu Cetnar, a następnie do Kawęczynka, gdzie kończy się ścieżka.

Przewodnik po ścieżce przyrodniczo-historycznej "Szczebrzeszyn - Kawęczynek"

Ścieżka poznawcza „Wąwozy lessowe” (znaki niebieskie, długość 5 km): początek – koło Miejskiego Domu Kultury w Szczebrzeszynie.

Lokalizacja: Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy

Właściciel: Urząd Miasta i Gminy Szczebrzeszyn

Oznakowanie: biało - niebieskie kwadraty

Tablice: brak

Ogólna charakterystyka ścieżki:

Ścieżka swój początek koło Miejskiego Domu Kultury w Szczebrzeszynie. Za znakami „Partyzanckiego” szlaku pieszego kierujemy się koło cerkwi prawosławnej do ulicy Cmentarnej. Podążając w górę, mijamy cmentarz żydowski, następnie na rozwidleniu skręcamy w prawo wąwozem wzdłuż ogrodzenia cmentarza parafialnego. Idąc dalej, za budynkami Zakładu Gospodarki Komunalnej mijamy skrzyżowanie ścieżki „czarnej” i poruszamy się dalej pod górę do rozwidlenia szlaków turystycznych. Ścieżka prowadzi początkowo w dół, wąwozem przez 1,5 km ze znakami szlaku „Partyzanckiego”, następnie na rozwidleniu skręca w kierunku zachodnim, początkowo płytkim zarośniętym wąwozem, dalej coraz bardziej głębokim z wieloma rozgałęzieniami. Długość wąwozu do wylotu ma około 3 km długości. Na wylocie wąwozu droga zwęża się, pnie pod górę i wychodzi na polną drogę. Po przejściu ok 0,7 km można dojść do drogi krajowej „74” lub wrócić nieoznakowaną droga polną w kierunku wschodnim do Szczebrzeszyna (5,7 km).

Ścieżka „Przez Las Cetnar” (znaki zielone, długość 4 km): trasa ścieżki: Kawęczynek - Kolonia Kawęczynek - Las Cetnar - Kawęczynek.

Lokalizacja: Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy, Nadleśnictwo Zwierzyniec

Właściciel: PTTK O/Zamość

Oznakowanie: biało - zielone kwadraty

Tablice: brak

Ogólna charakterystyka ścieżki:

„Las Cetnar” to jeden z większych i bardziej zwartych kompleksów leśnych na terenie parku. Jego usytuowanie na lessowych wzniesieniach porozcinanych licznymi wąwozami dodają temu miejscu dodatkowego uroku. W drzewostanie dominuje buk i jodła z niewielką domieszką sosny, grabu, osiki, klonu zwyczajnego.