Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Prace remontowe w Zespole Lubelskich Parków Krajobrazowych Ośrodku Zamiejscowym w Janowie Podlaskim

• 10-08-2016

To ważne miejsca, w których strudzony wędrowca, amator rowerowego szaleństwa czy wesoła rodzina mogą przystanąć na dłuższą chwilę, odpocząć, a nawet posilić się przed dalszą drogą. Mamy takie miejsca w granicach parków krajobrazowych naszego województwa np. w Parku Krajobrazowym „Podlaski Przełom Bugu” i miarę naszych możliwości dbamy o nie, by służyły jak najdłużej nam wszystkim.

W sierpniu br. Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych Ośrodek Zamiejscowy w Janowie Podlaskim dokonał kilku ważnych remontów infrastruktury turystycznej m.in zadaszonej wiaty ze stołem i ławkami oraz miejscem na ognisko nieopodal miejscowości Bubel Łukowiska, w sąsiedztwie projektowanego rezerwatu przyrody „Kalinik” i ścieżki przyrodniczo – dydaktycznej o tej samej nazwie. Miejsce to jest wyjątkowe również ze względu na walory krajobrazowe, które docenili również artyści VI Land Art Festival i jego organizatorzy (Fundacja Latająca Ryba i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego).

Udało nam się również dokonać remontu dwóch tablic przy rezerwacie przyrody „Szwajcaria Podlaska” nieopodal miejscowości Neple. Informują one o samym rezerwacie, który jest wyjątkowy z uwagi na obecność wąwozów wykształconych przez dawne procesy erozyjne iutrwalonych przez zbiorowiska leśne oraz opisują współczesny rozwój wąwozów na skraju tego rezerwatu. Miejsce to jest bardzo chętnie odwiedzane przez turystów, z uwagi na wysokie zbocze (ok. 20 m nad poziom lustra wody), z którego roztacza się piękny widok na zakole Bugu oraz fragment rezerwatu, którego centralną część zajmuje jeziorko opowierzchni ok. 2,5 ha, powstałe w wyniku połączenia kilku starorzeczy.

W ubiegłym roku dokonaliśmy gruntownej przemiany Ośrodka Edukacji Ekologicznej wJanowie Podlaskim dokonując rozbiórki starego budynku, który od lat nie pełnił już żadnej istotnej roli a jednie zaburzał walory estetyczne całej działki, odremontowaliśmy wiatę ze stołem i ławkami oraz dostawiliśmy 4 dodatkowe, wykonaliśmy nowe miejsce na ognisko aco bardzo istotne zamontowaliśmy 7 tablic o tematyce przyrodniczo – ekologicznej. W tym roku pokusiliśmy się o rozbudowę istniejącego kompleksu o dodatkową zadaszoną wiatę. Od czasu rewitalizacji naszego OEE słyszymy pochwały dotyczące tej inwestycji, ponieważ miejsce to chętnie wykorzystywane jest na organizację ognisk i zajęć przyrodniczych przez miejscowe szkoły czy inne organizacje i koła zainteresowań. To wszystko sprawia, że apetyt na kolejne remonty nie maleje a przychylność Dyrekcji Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych pozwala realizować kolejne plany. Ten najbliższy, który lada moment zostanie zrealizowany to wymiana pokrycia dachowego na garażu.