Przeskocz do treści Przeskocz do menu

„Mikrokosmos podmokłych łąk” czyli świat przyrody pod naszymi stopami

  • 24-11-2014

Na zajęcia pokazowe typu „warsztaty” organizatorzy zaprosili dwie szkoły: SP w Brzeźnie oraz ZSO Nr 1 w Chełmie. Przewodnikami po „ mikrokosmosie” byli edukatorzy z Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych Oddział Terenowy Chełm. Zorganizowano też zajęcia pokazowe, adresowane do 21 nauczycieli i przedstawicieli pozostałych oddziałów Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych. Zakupiono pomoce dydaktyczne w kwocie 6973,2, które rozdzielono pomiędzy cztery Oddziały Terenowe Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych i Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Brzeźnie Oddział Terenowy Chełm. Edukatorzy z innych oddziałów - zgodnie zzałożeniami projektu, przeprowadzili przynajmniej po 2 zajęcia terenowe z wykorzystaniem pozyskanych pomocy. Czas trwania zajęć był różny. Pracownik Oddziału Terenowego Chełm opracował przykładowy konspekt zajęć edukacyjnych, jako pomoc w realizacji „zielonych lekcji” w innych oddziałach, zaproponowano też wzory kilku kart pracy grupowej i indywidualnej. ”Mikrokosmos podmokłych łąk” ma na celu zbadanie świata małych organizmów: środowiska życia, budowy ciała, zdobywania pokarmu i innych funkcji życiowych zarówno roślin jak izwierząt. Zakupione pomoce dydaktyczne stanowiły o atrakcyjności zajęć, wyzwalały wiele emocji nie tylko wśród dzieci, ale i dorosłych. Były one wykorzystane zarówno do badań w terenie jak i w sali edukacyjnej w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Brzeźnie. Dzieci pracowały na ścieżce „Motylowe łąki” indywidualnie oraz w grupach, obserwując rośliny i wyszukując drobnych zwierząt - pojawiały się płazy, a nawet ssaki. Prowadzący objaśniał uczestnikom zajęć, na czym mają polegać obserwacje, a dzieci wypełniły przygotowane karty pracy. W celu prowadzenia efektywnych obserwacji wykorzystywane były: siatki na motyle, lupy, pudełka z lupą imiarką, przewodniki książkowe, przewodniki „Podpatruję owady ipająki”. Podsumowanie obserwacji i uzupełnianie wiedzy odbyło się w sali edukacyjnej w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Brzeźnie, woparciu o posiadane pomoce dydaktyczne: zestawy preparatów „skrzydła owadów”, plansze ścienne, zestawy modeli cykli życiowych wybranych organizmów, filmy, prezentacje multimedialne. Zajęcia trwały cztery godziny, podczas których powstała „Mapa mojej łąki”. Badanie środowiska odbyło się w grupach, które otrzymały duży brystol, pastele i kleje, taśmy samoprzylepne, kartony. Zajęciom towarzyszyły przerywniki, w postaci gier i zabaw sportowych, mających na celu skoncentrowanie się dzieci na wiedzy merytorycznej iintegrację grupy. Zajęcia zakończył konkurs plastyczny: „Dokładnie obserwuję, dokładnie rysuję”, który polegał na obserwacji dowolnego obiektu przyrodniczego, zapamiętaniu jak największej liczby charakterystycznych cech, a następnie odwzorowaniu rośliny lub zwierzęcia, wykonując pracę plastyczną na brystolu techniką pasteli olejnych.

Uczestnicy konkursu otrzymali nagrody i upominki. Przeprowadzono ewaluację grupową, która pokazała, iż forma zajęć, metody pracy, tempo pracy, atmosfera podczas zajęć były właściwe - sprzyjały procesowi uczenia się i zachęcały do zaangażowania osobistego i grupowego w wykonywanie ćwiczeń. Z warsztatów zadowoleni byli również nauczyciele, którzy wiele z poznanych metod będą mogli stosować na „swoim podwórku”. Należy podkreślić, żewszystkie założone w scenariuszu cele ogólne i operacyjne zostały osiągnięte.

Tekst: Małgorzata Deneka Angel

Foto: Paweł Łapiński